Kehitys on autoteollisuudessa nopeaa. Kyse on paljolti uusista moottorityypeistä, pienemmästä polttoaineenkulutuksesta, uusista kehittyneemmistä turvallisuusjärjestelmistä ja suuresta määrästä uusista toiminnoista. Se saattaa pelästyttää kenet tahansa harrastelijamekaanikon ja on helppo uskoa, että autoaan ei enää pysty korjaamaan itse.
Mutta, jos katsotaan konepellin alle, on siellä yhä paljon perinteistä tekniikkaa jäljellä ja on paljon asioita, joita vielä voit tehdä itse – vaikka sinulla olisikin huippumoderni auto.
– Eräs vinkki on, että kannattaa lukea aiheesta. Kaikille autoille on saatavissa erinomaisia korjaamo- ja korjausoppaat. Myös Youtubesta voi löytää monia hyviä videoklippejä. Videoilla kuvataan sitä, kun joka poistaa jotain auton osaa, sanoo Magnus Possman, Skruvat.se:n tekninen asiantuntija ja liiketoiminta-alueen päällikkö.
Hyvä apu on myös diagnostiikkatyökalu, joka kytketään auton OBD-porttiin ja yhdistetään sitten matkapuhelimeen Bluetoothin kautta. Sen avulla voi saada runsaasti arvokasta tietoa autossa olevista vioista.
– Useimmiten törmää moottoria koskeviin virhekoodeihin. Niiden avulla saa esimerkiksi selville virheellisen arvon, lambda-arvon tai jos sytytyksessä on jotain vikaa. Seuraavaksi voi sitten myös sammuttaa virhekoodit, sanoo Magnus Possman.
Vinkkejä helpoista korjauksista, jotka voit tehdä itse
. Kuluvia osia, jotka pitää vaihtaa tasaisin väliajoin. Useimmissa autoissa vaihto on suhteellisen helppo toteuttaa.
Pakoputkisto
Monissa autoissa on suhteellisen yksinkertainen pakoputkisto, jonka voi vaihtaa itse ilman suurempia ongelmia. Eräs vinkki on, että sen vaihtaa aina koko matkalta sen osan takaa, joka on rikkinäinen. Perusteena on se, että on vaikea poistaa osaa keskeltä ja korvata se uudella. Lisäksi eri putkilla on hieman erilaiset sovitteet ja kun vaihtaa kokonaisia osuuksia, välttyy tarpeettomilta värinöiltä.
On yhä yleisempää, että auton pyöränlaakereiden vaihtamiseksi tarvitaan puristustyökalua – ja mikäli kyseessä on sellainen malli, täytyy tietää, mitä tekee, ennen kuin ryhtyy toimeen. Kokonaisen laakerin vaihtaminen yhdessä keskiön kanssa on kuitenkin usein yksinkertainen toimenpide sellaiselle, joka on tottunut ruuvaamaan itse.
Ei kovin vaikeaa. On kuitenkin oleellista, että auton saa kunnolla nostettua ylös. Ja ota huomioon, että on tarpeen suorittaa nelipyöräsuuntaus, kun tukivarret on vaihdettu.
Pienistä maalivaurioista voi aikaa myöten syntyä suuria ruosteongelmia, joten ne kannattaa korjata saman tien. Vauriot, jotka ulottuvat ainoastaan pohjamaaliin, kuten esimerkiksi tavallinen kiveniskemä, korjataan helpoiten maalikynällä. Puhdista pinta spriillä ja sivele sille hieman maalia hienolla pensselillä. Maalaa mieluummin lukuisia ohuita kerroksia kuin yksi paksu.
Suurimpaan osaan autoista on mahdollista vaihtaa auton kaikki valolähteet itse. Pidä huoli siitä, että valitset lamput oikein ja anna auton viiletä ennen kuin ryhdyt toimeen. Mikäli autossasi on xenon-valot, on sinun kuitenkin oltava hyvin tarkkana. Tällöin ollaan tekemisissä suurien jännitteiden kanssa ja kondensaattorissa saattaa olla jäljellä virtaa vielä senkin jälkeen, kun olet irrottanut akkukaapelit.
Skruvat.se – hyviä autonosia ruuvatuin hinnoin. Lue lisää täältä.