On Board Diagnostics, tai OBD ll,tuli kaikkien dieselautojen standardiksi vuodesta 2003, ja bensiiniautoihin se tuli jo vuonna 2001. Se on diagnostiikkaväline, joka kehitettiin modernien autojen sähkölaitteiden viestintäväyläksi. Sen avulla luetaan vikakoodit sekä säätöarvot ja sen kautta päivitetään ohjausyksikön ohjelmistot.

Autojen vikakoodien lukeminen vaati kauan kehittyneitä ja kalliita välineitä. Siksi auton oireilun selvittäminen vaati käyntiä korjaamolla. Enää se ei ole tarpeellista, nykyisin on olemassa kaikkien saatavilla olevia ja joustavia diagnoosityökaluja.

– Meillä on pieni pistoke, joka asetetaan auton OBD-diagnostiikkamittariin. Se yhdistetään sitten Bluetoothilla älypuhelimeesi ja siihen lataamastasi sovelluksesta voit lukea auton vikakoodit. Voit samalla tavalla nähdä reaaliajassa auton kulutuksen ja rasituksen sekä sammuttaa vikakoodeja, Skruvat.se:n tekninen asiantuntija ja liiketoimialapäällikkö Magnus Possman sanoo.

On olemassa sääntöjä siitä, mitä koodeja autonvalmistajien on julkaistava. Kaikki nämä koodit sekä suuri määrä anturiarvoja ovat nyt saatavilla reaaliaikaisesti. Tiedot ovat täsmälleen samat, kuin mitä korjaamot saavat.

– Otetaan esimerkiksi moottorikohtaiset vikakoodit. Voimme muun muassa nähdä, ovatko lambda-arvot väärät, tai toimiiko sytytys niin kuin pitäisi, Magnus Possman sanoo.

Vianhakutyökalu voi olla korvaamaton apuneuvo kaikille, jotka haluavat korjata autoaan itse. Arvausten ja ehkä turhien osan vaihtojen sijasta ongelmiin voidaan nyt puuttua suoraan.

– Työkalu antaa sinulle lukuisia säätöarvoja, joiden avulla voit tehdä konkreettisia vika-analyysejä. Tällä tavalla voit tehdä työn itse, etkä joudu viemään autoasi korjaamolle. Siinä voi säästää paljon rahaa, Possman sanoo.