Löydä kesärenkaat autoosi tästä!

Talvirenkaat ovat rakennettu toimimaan ihanteellisesti alhaisissa lämpötiloissa, ja renkaiden valmistajat käyttävät niissä kesärenkaita pehmeämpiä kumisekoituksia. Siksi talvirenkaat kuluvat nopeasti altistuessaan kesäkauden korkeammille lämpötiloille. Ja se puolestaan tulee auton omistajalle kalliiksi.

Tästä huolimatta lähes 250 000 ruotsalaisen autoilijan arvioidaan jättävän nastattomat talvirenkaansa paikoilleen myös kesän ajaksi. Se on täysin sallittua niin kauan, kun kulutuspinta on laillinen, mutta moni seikka viittaa siihen, että se on kallista – ja saattaa heikentää liikenneturvallisuutta.

Ruotsin Tie- ja liikennetutkimusinstituutin VTI:n yhdessä Vecturan ja Folksamin kanssa tekemä tutkimus osoittaa, että märällä asfaltilla talvirenkaiden jarrutusmatka on jopa 20 % prosenttia pidempi kuin kesärenkailla. Kuivalla asfaltilla talvirenkaiden jarrutusmatka oli 15 % pidempi. Ero näkyy selkeimmin suurissa nopeuksissa.

– Rengastyyppien eroavaisuuden havainnointi edellyttää, että jarrutusmatka on suhteellisen pitkä. Mitä voimakkaammin ja pidempään rengasta jarrutetaan, sitä suuremmaksi nousevat törmäyshetken erot, VTI:n tutkija Mattias Hjort sanoo.

Ruotsin Kansallisen liikenneturvallisuuden edistämisyhdistyksen NTF:n mukaan talvirenkaiden haitat eivät ole pelkästään pitkissä jarrutusmatkoissa. NTF on osoittanut, että nastattomien talvirenkaiden antama vakaus lämpimällä asfaltilla tehtävien väistöliikkeiden yhteydessä on kesärenkaita huonompi, ja kostealla kelillä ne joutuvat kesärenkaita helpommin vesiliirtoon. Yhdistys on vaatinut talvirenkaiden kesäkäytön kieltämistä onnettomuusvaarojen vähentämiseksi.

– Ehdotamme talvirengaskieltoa ajanjaksolle 1. kesäkuuta – 30. syyskuuta, mikäli ajokeli ei ole talvinen, NTF:n pääsihteeri Marie Nordén sanoo ruotsalaisen DN-lehden keskusteluosiossa.


Löydä kesärenkaat autoosi tästä!