Skruvat.fi – hyviä autonosia edullisin hinnoin. Lue lisää täältä.

Jotta auton akku toimisi optimaalisesti, tarvitsee se huoltoa erityisesti talvisaikaan. Täyteen lataamaton akku on nimittäin vaarassa vahingoittua alhaisissa lämpötiloissa. Tämä voi aiheuttaa sen, että autoa ei saa käynnistettyä – tai että se jättää tielle kesken matkan. Näihin ongelmiin voi törmätä keväisin.

– Mitä huonommassa kunnossa akku on, sitä herkempi siitä tulee pakkasasteille, kertoo Skruvat.fi -yrityksen yksikön päällikkö ja tekninen asiantuntija Magnus Possman.

Ongelman todennäköisyys on suurin autoissa, joita ei käytetä tai joilla ajetaan enimmäkseen lyhyitä matkoja, sillä niiden akku ei ehdi latautua kunnolla. Ei ole harvinaista, että tällaisia ongelmia ilmenee pitkillä matkoilla, jolloin auton sähköä kuluttavia varusteita käytetään paljon. Silloin saatetaan kuunnella musiikkia, käyttää penkinlämmittimiä, ladata puhelimia tai käyttää tavaratilassa sähköistä kylmälaukkua. Kaikki tämä rasittaa akkua.

Auton akkua ei saa kestämään ikuisesti, mutta sen elinikää voi pidentää.

– On huolehdittava siitä, että autoa käytetään, niin ettei ajoneuvo vain seiso. Jos tietää, ettei autoa käytetä pitkään aikaan, akun voi kytkeä irti ja säilyttää viileässä, Magnus Possman kertoo.

Jos useimmiten ajaa lyhyitä matkoja, on akulle suoritettava ylläpitolatauksia. On monia helppokäyttöisiä akkulatureita ja lisävarusteita, jotka kytketään sähköiseen lohkolämmittimeen.

– On olemassa lohkolämmittimiä, joilla voi suorittaa ylläpitolatauksen. Heti kun lohkolämmitin kytketään, alkaa akku myös latautua. Tämä on hyvä ratkaisu kaikille, jotka eivät aja kovin pitkiä matkoja, Magnus Possman kertoo.

Akun kunto on helppo tarkistaa, ja tähän on olemassa monia hyviä apuvälineitä eri hintaluokissa. Vaikka akku vaikuttaisi ehjältä, voi latauksen kanssa silti olla ongelmia. Silloin on tutkittava kahta tärkeää asiaa.

– On tarkistettava, että käytössä on toimiva generaattori . Suorita yleismittarilla mittaus akulle moottorin ollessa käynnissä. Useimmat generaattorit lataavat jännitteellä 14,5 V, eikä jännite saisi mielellään olla alle 13 V. Tarkista myös maadoituspunos, joka johtaa miinusnavasta koriin. Se ei saa olla väljä tai kulunut, Magnus Possman sanoo.

Skruvat.fi – hyviä autonosia edullisin hinnoin. Lue lisää täältä.