- Tila: Q+ original equipment manufacturer quality
Vauhtipyörä
Vauhtipyörä
Vauhtipyörä on perustavanlaatuinen mutta erittäin tärkeä osa, jolla on keskeinen rooli autosi voimansiirtojärjestelmässä. Meiltä Skruvat.fi:sta löydät laajan valikoiman vauhtipyöriä, mutta myös tunnettujen tuotemerkkien varaosia kaikkiin automalleihin – aina edullisesti ja laadukkaasti. Löytääksesi oikean vauhtipyörän autoosi syötä ensin rekisterinumerosi ja tee haku, niin oikea vaihtoehto esitetään alla olevissa tuotetuloksissa.
Vauhtipyörän toiminta
Vauhtipyörä on kampiakseliin liittyvä raskas ja pyörivä levy, jonka päätehtävänä on liike-energian varastointi. Moottorin käydessä vauhtipyörä pyörii ja varastoi moottorin tuottamaa energiaa. Tätä varastoitua energiaa käytetään sitten pitämään moottori käynnissä niiden vaiheiden aikana, jolloin polttoainetta ei polteta, ja tasoittamaan moottorin suorituskykyä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Tämän lisäksi vauhtipyörä auttaa siirtämään moottorin vääntömomentin vaihteistoon, mikä edistää auton yleistä suorituskykyä ja tehokkuutta. Se on myös tärkeä osa kytkinjärjestelmää, sillä se auttaa kytkemään ja irrottamaan moottorin vetoakseleista vaihteita vaihdettaessa.
Lyhyesti sanottuna: vaikka et ehkä ajattele autosi vauhtipyörää paljonkaan, sillä on suuri merkitys autosi toiminnan ja suorituskyvyn kannalta. Siksi on tärkeää, että vauhtipyörä on laadukas ja että sitä huolletaan ja se vaihdetaan tarvittaessa. Vauhtipyörän merkitystä on helppo aliarvioida, varsinkin kun otetaan huomioon sen huomaamattomuus. Tästä huolimatta vauhtipyörällä on ratkaiseva rooli autosi tasaisen ja tehokkaan toiminnan varmistamisessa. Seuraavassa on muutamia syitä sille, miksi vauhtipyörät ovat niin tärkeitä:
- Voimansiirron tasaaminen: Vauhtipyörä auttaa tasoittamaan voimansiirtoa moottorista voimansiirtojärjestelmään. Tämä tarkoittaa, että autosi kulkee tasaisemmin ja vakaammin, mikä lisää ajomukavuuttasi.
- Energian varastoiminen: Vauhtipyörät toimivat energiavarastoina, jotka auttavat ylläpitämään moottorin liikettä myös silloin, kun voimaa ei tuoteta, esimerkiksi polttoaineen ruiskutusten välillä. Tämä parantaa auton polttoainetehokkuutta.
- Parantaa voimansiirron suorituskykyä: Vauhtipyörä auttaa parantamaan auton suorituskykyä ja kiihtyvyyttä siirtämällä moottorin vääntömomentin vaihteistoon.
- Kytkinjärjestelmän avustaminen: Vauhtipyörällä on tärkeä rooli kytkinjärjestelmässä. Se auttaa kytkemään ja irrottamaan moottorin vetoakseleista vaihteita vaihdettaessa, mikä mahdollistaa pehmeät ja tehokkaat vaihdot.
Merkkejä siitä, että vauhtipyörä pitää vaihtaa
Ajan myötä autosi vauhtipyörä kuluu, jolloin se menettää tehoaan ja vaikuttaa negatiivisesti autosi suorituskykyyn. Yleisiä merkkejä siitä, että vauhtipyörä on aika vaihtaa, ovat muun muassa seuraavat:
- Tärinä: Jos moottori tärisee epätavallisen voimakkaasti ajon aikana tai tyhjäkäynnillä, se voi olla merkki vauhtipyörän huonosta kunnosta. Kulunut vauhtipyörä voi aiheuttaa epätasaista pyörimistä ja tärinää, joka leviää koko autoon.
- Melu: Moottorista kuuluvat oudot äänet, erityisesti metallinen tai nariseva ääni kytkintä painettaessa tai vapauttaessa, voivat olla merkkejä vauhtipyörän viasta. Kulunut tai vaurioitunut vauhtipyörän osa voi aiheuttaa näitä ei-toivottuja ääniä.
- Vaikeudet vaihteiston kanssa: Jos vaihteiden vaihtaminen vaikeutuu tai kytkin tuntuu epätavallisen kireältä tai "kömpelöltä", se voi olla merkki siitä, että vauhtipyörä ei toimi kunnolla. Huonokuntoinen vauhtipyörä voi vaikuttaa vaihdejärjestelmän toimintaan ja vaikeuttaa vaihteiden sujuvaa vaihtamista.
- Luistava kytkin: Jos huomaat, että kytkin luistaa eli moottori lisää nopeuttaan siirtämättä voimaa kunnolla vetopyörille, syynä voi olla kulunut vauhtipyörä. Tämä voi olla vaarallista ja vaatii välitöntä huomiota ja vauhtipyörän vaihtamista.
- Vika, joka häviää suurella moottorin kierrosluvulla: Ongelmat, jotka häviävät, kun auton moottoria käytetään suuremmilla kierrosluvuilla, mutta jotka ilmenevät pienillä kierrosluvuilla, voivat olla merkki vauhtipyörän vaihtamisen tarpeesta.
Näiden ongelmien huomiotta jättäminen voi johtaa myöhemmin vakavampiin ja kalliimpiin ongelmiin. Jos rikkoutuneen vauhtipyörän vaihtaminen kestää liian kauan, se voi vaikuttaa sekä autosi suorituskykyyn että sen voimansiirron muihin osiin. Siksi ne on korjattava nopeasti, joko itse, jos sinulla on siihen tarvittava tietotaito, tai ammattitaitoisen mekaanikon suorittamana.
Erilaiset vauhtipyörätyypit
- Kiinteä vauhtipyörä: Kiinteä vauhtipyörä, joka tunnetaan myös nimellä yksöismassavauhtipyörä, on yksinkertaisin ja perustavanlaatuisin vauhtipyörätyyppi. Se koostuu yhdestä raskaasta levystä, joka on liitetty kampiakseliin. Tämäntyyppinen vauhtipyörä on yleisin vanhemmissa ja pienempitehoisissa autoissa. Kiinteät vauhtipyörät ovat helpompia ja halvempia valmistaa ja vaihtaa, mutta ne voivat olla alttiimpia tärinäongelmille.
- Kaksoismassavauhtipyörä: Kaksoismassavauhtipyörä on kehittynyt vauhtipyörätyyppi. Se koostuu kahdesta vauhtipyörästä, jotka on erotettu toisistaan vaimennusjousimekanismilla. Ensisijainen vauhtipyörä kytkeytyy moottorin kampiakseliin, kun taas toissijainen vauhtipyörä on kytketty kytkinpuolelle. Kaksoismassavauhtipyörät on suunniteltu vähentämään moottorin tärinää ja melua sekä parantamaan ajomukavuutta. Ne ovat yleisiä nykyaikaisissa suurempitehoisissa autoissa ja dieselautoissa.
- Kevennetyt vauhtipyörät: Kevennetyt vauhtipyörät ovat kiinteiden tai kaksoismassaisten vauhtipyörien muunnettuja versioita, joissa pyörän painosta on poistettu osa massan vähentämiseksi. Tavoitteena on moottorin vasteen parantaminen ja kiihtyvyyden nopeuttaminen. Kevennetyt vauhtipyörät ovat suosittuja moottoriurheilussa ja suorituskykyisissä autoissa, joissa halutaan nopeampia kierrosaikoja ja parempaa kaasutusvastetta.
On tärkeää valita oikeantyyppinen vauhtipyörä, joka on yhteensopiva autosi mallin ja suorituskykyvaatimusten kanssa. Tarvittaessa voit kysyä kokeneelta mekaanikolta tai erikoistuneelta myyjältä suosituksia vauhtipyörätyypistä, joka sopii parhaiten juuri sinun tarpeisiisi.
Näin valitset autoosi oikeanlaisen vauhtipyörän
- Auton merkki ja malli: Vauhtipyörät eivät ole yleismallisia, vaan ne vaihtelevat automerkin ja -mallin mukaan. Tarkista aina ennen vauhtipyörän ostamista, että se on yhteensopiva oman automallisi kanssa. Tarkista vielä toistamiseen valmistajan suositukset tai kysy varmuuden vuoksi neuvoa kokeneelta mekaanikolta tai erikoistuneelta jälleenmyyjältä.
- Laatu: Valitse aina korkealaatuinen vauhtipyörä. Laadukas komponentti on valmistettu kestävistä materiaaleista huolellisesti pitkäikäisen suorituskyvyn ja luotettavuuden varmistamiseksi. Laadukkaaseen vauhtipyörään investoiminen voi olla kannattavaa, jotta vältät ongelmat ja tarpeettomat korjaukset tulevaisuudessa.
- Käyttö ja suorituskyky: Ota huomioon autosi käyttö- ja suorituskykyvaatimukset. Jos ajat suorituskykyistä autoa tai altistat autosi usein raskaalle kuormitukselle tai suurelle rasitukselle, kannattaa valita näitä olosuhteita kestämään suunniteltu vauhtipyörä. Tarkista vauhtipyörän tekniset tiedot varmistaaksesi, että se vastaa tarpeitasi.
- Vaihtaminen tai päivittäminen: Jos haluat vain vaihtaa kuluneen vauhtipyörän, varmista, että ostat tilalle tyypiltään ja ominaisuuksiltaan samanlaisen vauhtipyörän kuin alkuperäinenkin vauhtipyörä. Jos kuitenkin haluat päivittää vauhtipyörän, harkitse kevennettyjä vauhtipyöriä tai muita suorituskyvyn mukaan optimoituja vaihtoehtoja.
- Takuu ja luotettavuus: Tarkista, onko vauhtipyörällä takuuta. Tämä antaa sinulle lisäturvaa ja suojaa, jos jokin menee pieleen. Valitse myös luotettava ja hyvämaineinen valmistaja tai jälleenmyyjä, jotta saat varmasti laadukkaan tuotteen.
- Lisää suosikkeihinFORD C-MAX, FIESTA IV, FIESTA V, FIESTA VI, FIESTA Sedan, FIESTA Van V, FIESTA Van VI, FOCUS I, FOCUS II, FOCUS Cabriolet II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan I, FOCUS Sedan II, FOCUS Skåp / kombi I, FOCUS Skåp / kombi II, FOCUS Turnier I, FOCUS Turnier II, FUSION, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, PUMAQ+ original equipment manufacturer quality
- Lisää suosikkeihinFORD C-MAX II, C-MAX Van II, FOCUS III, FOCUS Sedan III, FOCUS Skåp/halvkombi III, FOCUS Turnier III, GALAXY II, GRAND C-MAX, GRAND C-MAX Van, KUGA I, KUGA II, KUGA VAN II, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, MONDEO Van IV, S-MAX
- Ulkohalkaisija (mm): 240
- Lisäosat: mukana vauhtipyörän ruuvit
- Lisää suosikkeihinAUDI A3 SEAT CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, IBIZA III, IBIZA IV, IBIZA SC IV, LEON, TOLEDO I, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF III, GOLF IV, GOLF Cabriolet III, GOLF Cabriolet IV, GOLF Variant III, GOLF Variant IV, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet, PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant, POLO, POLO V, POLO CLASSIC III, POLO Variant, VENTO
- Vauhtipyörävalmistajalle: SACHS
- Yleinen tieto: Ruuvisarjalla
Ruuvisarjalla - Lisää suosikkeihinAUDI A3, A3 Sportback, TT, TT Roadster SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II VW EOS, GOLF V, GOLF Variant V, JETTA III, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant
- Ulkohalkaisija (mm): 287,25
- Vauhtipyöräsyvyys (mm): 62,10
- Yleinen tieto: Ruuvisarjalla
Ruuvisarjalla - Lisää suosikkeihinOPEL ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Skåp / kombi, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Sedan, ASTRA H Skåp / kombi, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA C, CORSA C Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan VAUXHALL ASTRA Mk IV, ASTRA Mk V, MERIVA A
- Ulkohalkaisija (mm): 288
- Vauhtipyöräsyvyys (mm): 63,50
- Yleinen tieto: Ruuvisarjalla
Ruuvisarjalla - Lisää suosikkeihinBMW 3 [E36, E46], 3 Cabriolet [E36, E46], 3 Compact [E36, E46], 3 Coupé [E36, E46], 3 Touring [E36, E46], 5 [E39], 5 Touring [E39], 7 [E38], X5 [E53], Z3 Coupé [E36], Z3 Roadster [E36]
- Ulkohalkaisija (mm): 288,65
- Vauhtipyöräsyvyys (mm): 58,85
- Yleinen tieto: Ruuvisarjalla
Ruuvisarjalla - Lisää suosikkeihinAUDI A1, A1 Sportback, A3, A3 Cabriolet, A3 Limousine, A3 Sportback, TT, TT Roadster SEAT ALTEA, ALTEA XL, IBIZA SC IV, LEON, LEON SC, LEON ST SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA III, OCTAVIA Combi II, OCTAVIA Combi III, SUPERB II, SUPERB III, SUPERB Kombi II, SUPERB Kombi III VW CC B7, GOLF VI, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Variant, PASSAT B8, PASSAT B8 Variant, PASSAT CC B6, POLO V, TOURAN
- Tila:
- Yleinen tieto: Ruuvisarjalla
Ruuvisarjalla - Lisää suosikkeihinFIAT TALENTO Buss, TALENTO Flak/chassi, TALENTO Skåp MERCEDES-BENZ MARCO POLO Camper [W447], VITO Mixto [DoubleCabinW447], VITO Skåp [W447], VITO Tourer [W447] NISSAN NV300 Flak/chassi, NV300 Kombi, NV300 Skåp OPEL VIVARO B Buss, VIVARO B Flak/chassi, VIVARO B Skåp RENAULT TRAFIC Buss III, TRAFIC Flak/chassi III, TRAFIC Skåp III VAUXHALL VIVARO B Buss, VIVARO B Skåp
- Tila: