- Ulkohalkaisija (mm): 200,0
- Hammasluku: 26
- Yleinen tieto: Irroitinlaakerilla
- Lisäosat: synteettinen rasva
Kytkimet
Kytkimet – auton voimansiirron keskeinen osa
Kytkin on olennainen osa ajoneuvon voimansiirtojärjestelmää. Se toimii moottorin ja vaihdelaatikon välisenä yhteytenä ja mahdollistaa moottorin tehon hallitun siirtämisen pyörille. Kytkimen avulla vaihteiden vaihtaminen onnistuu sujuvasti, mikä on tärkeää ajomukavuuden ja ajoneuvon toiminnan kannalta.
Kytkimen toimintaperiaate
Kytkin säätelee kahden pyörivän akselin välistä yhteyttä: kampiakselin, jota moottori pyörittää ja vaihdelaatikkoon voiman siirtävän akselin. Kun kytkinpoljin painetaan pohjaan, moottorin ja vaihdelaatikon välinen yhteys katkeaa tilapäisesti. Tämä katkos mahdollistaa vaihteiden vaihtamisen ilman, että moottorin ja vaihteiston osat vaurioituvat. Kytkin toimii kitkan avulla, jossa kytkinlevy välittää voimaa moottorista vaihteistoon.
Manuaalivaihteisissa autoissa kuljettaja käyttää kytkinpoljinta aktiivisesti vaihteiden vaihtamiseen, kun taas automaattivaihteisissa autoissa momentinmuunnin suorittaa saman tehtävän automaattisesti. Kytkimiä löytyy myös muista ajoneuvoista, kuten moottoripyöristä ja erilaisista työkoneista.
Erilaiset kytkintyypit
Kytkimen perustoimintamekanismi on samanlainen useimmissa ajoneuvoissa, mutta niiden tekniset ominaisuudet voivat vaihdella. Esimerkkejä yleisistä kytkintyypeistä ovat alla mainitut.
Kitkakytkimet - Yksi- tai monilevyiset kytkimet, jotka voivat olla joko kuivia tai märkiä.
Hydrauliset kytkimet - Käyttävät nestevoimaa toiminnan tehostamiseksi.
Sähkömagneettiset kytkimet - Käytetään esimerkiksi joissain teollisissa laitteissa.
Kartiokytkimet - Hyödyntävät kartiomaisia kitkapintoja.
Kytkimen yleiset viat ja niiden oireet
Ajan myötä kytkin kuluu, mikä voi johtaa erilaisiin ongelmiin. Alla on listattu yleisimmät kytkinviat ja niiden oireet.
- Luistava kytkin - Moottorin kierrokset nousevat, mutta nopeus ei kasva odotetusti. Tämä johtuu usein kitkapintojen kulumisesta.
- Kytkin ei irrota - Vaihteiden vaihtaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Syynä voi olla hydraulisen järjestelmän vuoto tai männäntiivisteen kuluminen.
- Löysä tai jäykkä poljin - Poljin voi tuntua liian kevyeltä tai vastakkaisesti erittäin jäykältä, mikä viittaa usein työsylinterin ongelmiin.
- Epätavalliset äänet - Naksuminen, vinkuminen tai rohina voi johtua painelaakereiden tai muiden kytkimen osien vaurioista.
Kytkimen huolto ja käyttöiän pidentäminen
Kytkimen huolto on tärkeää sen käyttöiän pidentämiseksi. Yksi tärkeimmistä asioista on oikea ajotapa. Vältä kytkinpolkimen pitämistä osittain painettuna ajon aikana, sillä tämä kuluttaa kytkintä tarpeettomasti. Lisäksi vaihteiden vaihto tulisi tehdä ripeästi ja harkitusti.
Kytkin kannattaa myös tarkistuttaa säännöllisesti huoltokäyntien yhteydessä. Jos kytkimen kuluminen huomataan ajoissa, sen vaihtaminen tai säätäminen voi estää suuremmat ongelmat.
Kytkimen vaihto
Jos kytkin ei enää toimi kunnolla, sen vaihtaminen on usein ainoa ratkaisu. Kytkimen vaihtaminen on vaativa toimenpide, joka edellyttää vaihdelaatikon irrottamista. Tästä syystä työ kannattaa yleensä jättää ammattilaisille. Uuden kytkimen asentamisen jälkeen ajoneuvo toimii taas luotettavasti ja tehokkaasti.
Kytkin on ratkaiseva osa auton toimivuutta ja turvallisuutta. Säännöllinen huolto, oikea käyttö ja ajoissa tehty vaihto varmistavat, että ajoneuvosi säilyttää oikean toimintansa ja ajomukavuutensa pitkään.
`- Lisää suosikkeihinRENAULT 11, 19 I, 19 II, 19 Cabriolet I, 19 Cabriolet II, 19 Chamade I, 19 Chamade II, 21, 21 Kombi, 21 Sedan, 21 Skåp / kombi, 9, CLIO I, LAGUNA I, SUPER 5, TRAFIC Buss, TRAFIC Flak/chassi, TRAFIC Skåp VOLVO 440, 460, 480Irroitinlaakerilla
- Lisää suosikkeihinAUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, SUPERB II, SUPERB Kombi II VW CADDY Minibus, minivan III, CADDY Skåp/stor limousine III, GOLF V, GOLF VI, GOLF PLUS V, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, JETTA III, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, TOURAN
- Tila:
- Hammasluku: 28