- Jännite (v): 14,5
- Varustelumahdollisuudet: für Ladestrom 90A
Jännitteentasaaja
Jännitteentasaaja – tärkeä osa auton sähköjärjestelmää
Jännitteentasaaja, tunnetaan myös jännitteensäätimenä, on olennainen komponentti ajoneuvon sähköjärjestelmässä. Sen tehtävä on hallita laturista akkuun siirtyvää jännitettä ja varmistaa, että sähkövirta pysyy oikealla tasolla. Ilman kunnolla toimivaa jännitteensäätintä auton akku ei lataudu oikein, mikä voi johtaa monenlaisiin ongelmiin ajoneuvon toiminnassa.
Miksi jännitteensäätimen kunto on tärkeä?
Jännitteentasaajan pääasiallinen tehtävä on estää ylijännite ja alipaine laturissa. Se pitää huolta siitä, että akku saa juuri sopivan määrän latausta, mikä ehkäisee ylilatausta ja akkukapasiteetin heikkenemistä. Ilman säädintä akku saattaisi vaurioitua nopeammin, sillä liiallinen lataus voi aiheuttaa lämpenemistä ja nesteen haihtumista.
Lisäksi jännitteentasaaja suojaa ajoneuvon herkkiä sähkökomponentteja ylijännitteeltä. Monet modernin auton järjestelmät, kuten ajotietokone ja turvajärjestelmät, ovat erittäin riippuvaisia vakaasta ja turvallisesta jännitetasosta.
Kuinka tunnistaa viallinen jännitteensäädin?
Jännitteensäätimen toimintahäiriöt voivat aiheuttaa useita merkkejä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Alla on listattu yleisimpiä oireita.
- Epävakaa valaistus - Ajovalot voivat välkkyä tai himmetä ajoittain.
- Varoitusvalot - Kojelaudan akun merkkivalo voi syttyä, mikä viittaa mahdolliseen latausongelmaan.
- Akun ylilataus - Akku voi kuumeta tai sen elektrolyytti haihtuu normaalia nopeammin.
- Akun alilataus - Auto ei käynnisty helposti, vaikka akku on suhteellisen uusi.
- Laturin ääni - Epätavalliset vinkuvat tai surisevat äänet voivat viitata säätimen ongelmiin.
Jännitteensäädin osana latausjärjestelmää
Auton sähköjärjestelmä toimii tehokkaasti vain, jos kaikki sen osat ovat kunnossa. Jännitteensäätimen rooli latausjärjestelmässä on kriittinen, sillä se toimii yhdessä laturin ja akun kanssa. Laturi tuottaa sähkövirran, mutta ilman säädintä virta olisi epätasainen ja vahingoittaisi akkua. Säätimen avulla laturi voi ylläpitää sopivaa jännitettä, joka on yleensä noin 13,8–14,5 volttia moottorin ollessa käynnissä.
Jännitteensäätimen tarkistus ja vaihtaminen
Ennen kuin vaihdat jännitteensäätimen, on tärkeää varmistaa, että ongelma todella liittyy siihen. Viallinen akku tai huonot johdinyhteydet voivat aiheuttaa samankaltaisia oireita. Näin voit tarkistaa säätimen kunnon.
- Mittaa jännite akulta - Käytä yleismittaria tarkistaaksesi jännitteen moottorin ollessa käynnissä.
- Tarkasta liitännät - Varmista, että kaikki johdot ja liittimet ovat tiukasti kiinni.
- Testaa laturin toiminta - Jos laturi ei tuota riittävästi virtaa, ongelma voi olla joko säätimessä tai itse laturissa.
Jos tarkistuksen jälkeen ilmenee, että jännitteentasaaja on viallinen, se tulisi vaihtaa viipymättä. Uuden säätimen asennus voi parantaa latausjärjestelmän toimintaa ja pidentää akun käyttöikää huomattavasti.
`- Lisää suosikkeihinOPEL ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Sedan, ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Skåp / kombi, ASTRA H TwinTop, COMBO Skåp/stor limousine, COMBO Tour, CORSA D, CORSA D Skåp/halvkombi, MERIVA A Minibus, minivan, MERIVA B Minibus, minivan, SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi, ZAFIRA / ZAFIRA FAMILY B, ZAFIRA B Skåp/stor limousine SAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-3 Kombi
- Lisää suosikkeihinAUDI A6 C5, A6 C5 Avant MERCEDES-BENZ C-KLASS T-Model [S202], CLK [C208], CLK Cabriolet [A208], CLS [C219], E-KLASS [W210, W211], E-KLASS T-Model [S210, S211], G-KLASS [W463], M-KLASS [W164], R-KLASS [W251, V251], S-KLASS [W220], S-KLASS Coupé [C215], SL [R230], VIANO [W639], VITO / MIXTO Skåp [W639], VITO Buss [W639] MINI MINI, Cabriolet
- Valmistaja rajaus: BOSCH
- Lisää suosikkeihinOPEL ASTRA F, ASTRA F Cabriolet, ASTRA F Halvkombi, ASTRA F Kombi, ASTRA F Skåp / kombi, ASTRA G Halvkombi, ASTRA G Kombi, ASTRA G Sedan, ASTRA G Skåp / kombi, CALIBRA A, COMBO Skåp/stor limousine, CORSA B, CORSA B Skåp/halvkombi, CORSA C, FRONTERA A, FRONTERA A Sport, FRONTERA B, OMEGA B, OMEGA B Kombi, TIGRA, VECTRA A, VECTRA A Halvkombi, VECTRA B, VECTRA B Halvkombi, VECTRA B Kombi, ZAFIRA A Minibus, minivan SAAB 900 II, 900 Cabriolet II, 900 Coupé II, 9000, 9000 Halvkombi VAUXHALL ASTRA Mk III, ASTRA Mk IV, CAVALIER Mk Halvkombi III, CAVALIER Mk Sedan III, CORSA Mk II, FRONTERA Mk I, FRONTERA Mk II, OMEGA, VECTRA, ZAFIRA A
- Valmistaja rajaus: DELCO
- Lisää suosikkeihinCITROËN BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, BERLINGO MULTISPACE, BERLINGO Skåp/stor limousine, C2, C3 I, C3 Pluriel, C4 I, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO I, C4 PICASSO Minibus, minivan I, C4 Sedan I, C5 I, C5 II, C5 III, C5 Break I, C5 Break II, C5 Break III, C8, JUMPY, JUMPY Flak/chassi, JUMPY Skåp, NEMO Skåp/stor limousine, XSARA, XSARA Break, XSARA Coupé, XSARA PICASSO FIAT QUBO, SCUDO Buss, SCUDO Skåp, ULYSSE LANCIA PHEDRA PEUGEOT 1007, 206 CC, 206 Halvkombi, 206 Sedan, 206 SW, 206+, 207, 307, 307 Break, 307 CC, 307 SW, 406, 406 Break, 406 Coupé, 407, 407 SW, 607, 807, BIPPER, BIPPER TEPEE, EXPERT, EXPERT Skåp, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine, PARTNER TEPEE
- Jännite (v): 14,0