Suutin
Suutin
Polttoaineen ruiskutussuutin, joka tunnetaan myös nimellä suutin, injektori tai ruiskutusventtiili, on hyödyllinen osa autosi moottorissa. Ilman toimivaa suutinta ajoneuvo ei voi toimia parhaalla mahdollisella tavalla.
Parhaat polttoaineen ruiskutussuuttimet auttavat moottoria tuottamaan maksimaalisen tehon ja samalla minimoimaan polttoaineen kulutuksen sekä epäpuhtauksien syntymisen. Nykyaikaiset ruiskutussuuttimet auttavat vähentämään hiilidioksidi- ja kasvihuonekaasupäästöjä toimittamalla juuri oikean polttoainemäärän suhteessa optimaaliseen ilmasekoitukseen.
Mitä polttoaineen ruiskutussuutin tekee?
Polttoaineen ruiskutussuutin säätelee polttoaineen ruiskutusta moottorin palamiskammioon, missä se sekoittuu ilman kanssa ja palaa. Palamiskammio on paikka, jossa dieselin, nestekaasun tai maakaasun kemiallinen energia muutetaan ajoneuvon käyttövoimaksi.
Miten voi todeta suuttimen olevan huono?
Jos autosi yhtäkkiä alkaa kuluttaa tavallista enemmän polttoainetta, se voi olla merkki huonosta suuttimesta. Sen havaitseminen ajoissa on tärkeää, koska se voi vaikuttaa auton suorituskykyyn ja jopa johtaa sen rikkoutumiseen.
Rikkinäinen polttoaineen ruiskutussuutin saa moottorin pitämään kovaa hakkaavaa tai kolisevaa ääntä. Se voi myös aiheuttaa moottorin sammumisen tai estää sitä lainkaan käynnistymästä. Syynä on se, ettei suutin voi toimittaa moottoriin polttoainetta oikealla paineella, mikä johtaa moottorin erilaisiin, esimerkiksi sytytystulppiin liittyviin, ongelmiin. Jos tunnet pakoputkesta tulevan voimakkaan polttoaineen hajun, se on myös merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa.
Voit myös ajaessasi huomata moottorin toimivan epätasaisesti, mikä voi myös olla merkki viallisesta polttoaineen ruiskutussuuttimesta. Jos olet epävarma, mekaanikko voi käyttää vikakoodinlukijaa skannatakseen suuttimet ja tunnistaakseen mahdolliset ongelmat.
Polttoaineen ruiskutussuuttimien suorituskyvyn seuraaminen on perustavanlaatuinen asia autosi yleisen toimintakunnon kannalta. Useimpien tutkimusten mukaan polttoaineen ruiskutussuuttimen voi odottaa kestävän noin 100 000 kilometriä. Jos autossasi on moottoriongelmia, polttoainetehokkuus on heikentynyt tai siinä on polttoainevuoto, voi olla aika uusia polttoaineen ruiskutussuutin.
- Lisää suosikkeihinCITROËN BERLINGO / BERLINGO FIRST Minibus, minivan, BERLINGO / BERLINGO FIRST Skåp/stor limousine, C2, C3 I, C3 Pluriel, SAXO, XSARA, XSARA Break, XSARA Coupé, XSARA Skåp / kombi PEUGEOT 1007, 106 II, 206 Halvkombi, 206 SW, 306, 306 Break, 306 Halvkombi, 306 Skåp/halvkombi, 307, 307 Break, PARTNER Minibus, minivan, PARTNER Skåp/stor limousine
- Pituus (mm): 59,6
- Lisää suosikkeihinSEAT ALTEA, ALTEA XL, CORDOBA, IBIZA III, IBIZA IV, IBIZA SC IV, LEON, TOLEDO III SKODA FABIA II, FABIA Combi I, FABIA Combi II, FABIA Sedan I, OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, ROOMSTER, ROOMSTER Praktik VW CADDY Minibus, minivan III, CADDY Skåp/stor limousine III, GOLF V, GOLF PLUS V, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, POLO, POLO V
- Lisäosat: Tiivisteellä
- Lisää suosikkeihinCITROËN C4 I, C4 II, C4 Coupé, C4 GRAND PICASSO I, C4 GRAND PICASSO II, C4 PICASSO II, C4 PICASSO Minibus, minivan I, C4 PICASSO Van II, C4 Sedan II, C5 III, C5 Break III DS 3, 3 Cabriolet, 4, 5, DS 4 / DS 4 CROSSBACK PEUGEOT 207, 207 CC, 207 SW, 208 I, 3008 Minibus, minivan, 308 I, 308 II, 308 CC, 308 SW I, 308 SW II, 5008, 508 I, 508 SW I, RCZ