Turbo
Turboahdin – tehoa ja taloudellisuutta moottoriin
Turboahdin, yleisesti tunnettu nimellä turbo, on modernien autojen keskeinen teknologia, joka lisää tehoa ja vähentää polttoaineenkulutusta. Se hyödyntää moottorin pakokaasuenergiaa lisätäkseen ilman virtausta moottoriin, mikä parantaa sen tehoa. Tämä komponentti on olennainen osa nykyaikaista moottoriteknologiaa, ja sen toiminnan ymmärtäminen voi auttaa sinua saamaan parhaan hyödyn ajoneuvostasi.
Miten turbo toimii?
Turbo on moottorin lisälaite, joka käyttää pakokaasuista kerättyä energiaa pyörittämään turbiinia. Tämä turbiini pyörittää akselin kautta kompressoria, joka puristaa ilmaa ennen sen syöttämistä moottorin sylintereihin. Lisääntynyt ilman määrä mahdollistaa suuremman polttoainemäärän tehokkaan palamisen, mikä lisää moottorin tehoa.
Tämä prosessi tekee turboista erityisen hyödyllisiä pienikokoisissa moottoreissa. Ne voivat tarjota saman tehonlukeman kuin suurempi moottori, mutta kuluttavat vähemmän polttoainetta. Tämä tekee turboista ihanteellisen valinnan sekä tehoa että taloudellisuutta arvostaville.
Turboahdin ja sen komponentit
Turboahdin koostuu kahdesta pääosasta, turbiinista ja kompressorista. Turbiini kerää energiaa pakokaasuista, kun taas kompressori puristaa ilman ja syöttää sen moottoriin. Näiden osien lisäksi turboon kuuluu akseli, joka yhdistää turbiinin ja kompressorin, sekä voitelu- ja jäähdytysjärjestelmät, jotka varmistavat sen sujuvan toiminnan.
Jotta turboahdin toimisi moitteettomasti, sen liikkeet on tarkasti säädettävä. Tämä hoidetaan hukkaportilla (wastegate), joka säätelee turbiinille pääsevän pakokaasun määrää. Hukkaportti estää turbon liiallisen kierrosnopeuden ja suojaa moottoria vahingoilta.
Sisäinen ja ulkoinen hukkaportti – toiminta ja erot
Hukkaportti on venttiili, joka säätelee turboon kohdistuvaa painetta. Sen tehtävänä on ohjata osa pakokaasuvirrasta turbiinin ohitse, kun paine ylittää tietyn tason. Tämä estää turboa pyörimästä liian nopeasti, mikä voisi vaurioittaa sitä ja aiheuttaa haitallisen korkean ahtopaineen.
Sisäinen hukkaportti
Sisäinen hukkaportti on sisäänrakennettu osa turboa ja se on yleisin vaihtoehto tuotantoautoissa. Tämä järjestelmä sisältää jousella varustetun venttiilin, joka sijaitsee suoraan turbiinikotelossa. Kun ahtopaine nousee yli asetetun rajan, venttiili avautuu ja päästää osan pakokaasuista ulos. Tämä rajoittaa turbiinin kierroslukua ja estää liiallisen paineen muodostumisen.
Ulkoinen hukkaportti
Ulkoinen hukkaportti on erillinen komponentti, joka asennetaan pakosarjaan ennen turboa. Sitä käytetään usein vaativammissa sovelluksissa, kuten kilpa-autoissa, joissa tarvitaan tarkempaa painesäätelyä. Ulkoinen hukkaportti tarjoaa paremman hallinnan pakokaasuvirrasta ja kestää suurempia paineita kuin sisäinen hukkaportti.
Valinta yleensä riippuu autosta. Sisäinen hukkaportti on kustannustehokas ja yksinkertainen ratkaisu, joka sopii useimpiin perinteisiin ajoneuvoihin, joita käytetään päivittäin. Se on myös helpompi asentaa ja ylläpitää. Ulkoinen hukkaportti puolestaan tarjoaa tarkemman säädön ja paremman kestävyyden vaativissa olosuhteissa, mutta se on monimutkaisempi ja kalliimpi vaihtoehto. Valinta näiden kahden välillä riippuu ajoneuvon käyttötarkoituksesta ja vaatimuksista.
Hyödyt ja huolto
Kuten kaikki tekniset komponentit, turboahdin vaatii säännöllistä huoltoa. Huollossa on tärkeää tarkistaa sen voitelu, jäähdytys ja mahdolliset vuodot. Öljyn vaihto oikeaan aikaan on erityisen kriittistä, sillä likainen öljy voi vahingoittaa turbon herkkiä osia.
Useat oireet voivat viitata turboahdinongelmiin. Näitä ovat esimerkiksi tehon lasku, lisääntynyt polttoaineenkulutus, epätavalliset äänet ja pakoputkesta tuleva savutus. Jos huomaat jonkin näistä merkeistä, turboahdin tulisi tarkastaa välittömästi, jotta mahdolliset ongelmat voidaan korjata ennen suurempien vaurioiden syntymistä.
Oikean turbon valinta
Kun harkitset uuden turbon hankintaa, on tärkeää valita oikea malli, joka vastaa ajoneuvosi moottorin vaatimuksia. Valinta voi vaihdella sen mukaan, onko kyseessä sisäinen vai ulkoinen hukkaportti, sekä millaiset teholukemat tai taloudellisuus on tavoitteena.
Turboahdin on tehokas tapa parantaa moottorin tehoa ja taloudellisuutta. Ymmärtämällä sen toiminnan ja huoltotarpeet voit varmistaa, että ajoneuvosi toimii tehokkaasti ja kestää pitkään. Tämä teknologia yhdistää voiman ja säästöt tavalla, joka tekee siitä nykyaikaisten ajoneuvojen peruspilarin.
`- AlennuksessaPaineenmuuntaja, turboahdinAlennettu [object Object]84,71 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 865680Lisää suosikkeihinBMW 1 [E81, E87], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 3 [E90], 3 Coupé [E92], 3 Touring [E91], 5 [E60], 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [E61], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64], 7 [F01, F02, F03, F04], X3 [E83], X5 [E70], X6 [E71, E72]
- AlennuksessaLisää suosikkeihinFIAT 500 C, DOBLO Skåp/stor limousine, GRANDE PUNTO, IDEA, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PUNTO LANCIA MUSA, YPSILON OPEL CORSA D
- Lisäosat: sis. tiivistesarjan
- AlennuksessaLisää suosikkeihinCADILLAC BLS FIAT CROMA OPEL ASTRA H, ASTRA H GTC, ASTRA H Kombi, ASTRA H Skåp / kombi, ASTRA H TwinTop, SIGNUM Halvkombi, VECTRA C, VECTRA C GTS, VECTRA C Kombi, ZAFIRA / ZAFIRA FAMILY B SAAB 9-3, 9-3 Cabriolet, 9-3 Kombi VAUXHALL ASTRA Mk V, SIGNUM, VECTRA Mk II
- Lisäosat: sis. tiivistesarjan
- AlennuksessaLisää suosikkeihinAUDI A3 FORD GALAXY I SEAT ALHAMBRA, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW BORA I, BORA Variant, GOLF IV, GOLF Variant IV, SHARAN
- Lisäosat: sis. tiivistesarjan
- AlennuksessaLisää suosikkeihinVW TRANSPORTER Buss IV, TRANSPORTER Skåp IV
- Lisäosat: sis. tiivistesarjan
- AlennuksessaLisää suosikkeihinMERCEDES-BENZ E-KLASS [W210], E-KLASS T-Model [S210], M-KLASS [W163]
- Lisäosat: sis. tiivistesarjan
- AlennuksessaLisää suosikkeihinBMW 3 [E46], 3 Touring [E46], 5 [E39], 5 Touring [E39]
- Lisäosat: sis. tiivistesarjan
- AlennuksessaPaineenmuuntaja, turboahdinAlennettu [object Object]96,18 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 879668Lisää suosikkeihinAUDI A2, A3, A4 B5, A4 B5 Avant, A6 C5, A6 C5 Avant FORD GALAXY I SEAT ALHAMBRA, AROSA, CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, LEON, TOLEDO I, TOLEDO II SKODA OCTAVIA I, OCTAVIA Combi I VW BORA I, BORA Variant, CADDY Minibus, minivan II, CADDY Skåp/stor limousine II, GOLF III, GOLF IV, GOLF Cabriolet III, GOLF Cabriolet IV, GOLF Variant III, GOLF Variant IV, LT 28-35 Buss II, LT 28-46 Flak/chassi II, LT 28-46 Skåp II, LUPO I, NEW BEETLE, PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant, PASSAT B5, PASSAT B5 Variant, POLO, POLO III, POLO Variant, SHARAN, TRANSPORTER Buss IV, TRANSPORTER Flak/chassi IV, TRANSPORTER Skåp IV, VENTO
- Jännite (v): 12
- Käyttö: Sähkö-pneumaattinen
- AlennuksessaVenttiili, pakokaasun takaisinkierrätysAlennettu [object Object]103,39 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 879717Lisää suosikkeihinHYUNDAI H-1 Cargo, H-1 Travel, i30, i30 Kombi, MATRIX KIA RIO II, RIO Sedan II, SORENTO I
- Jännite (v): 12
- Käyttö: Sähköinen
- AlennuksessaOhivirtausventtiili, ahdinAlennettu [object Object]89,62 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 879779Lisää suosikkeihinMERCEDES-BENZ A-KLASS [W176], B-KLASS Sports Tourer [W246, W242], C-KLASS [W204], C-KLASS Coupé [C204], C-KLASS T-Model [S204], E-KLASS [W212], E-KLASS Cabriolet [A207], E-KLASS Coupé [C207], E-KLASS T-Model [S212], SLK [R172]
- Jännite (v): 12
- Käyttö: Sähköinen
- AlennuksessaPaineenmuuntaja, turboahdinAlennettu [object Object]73,87 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 879784Lisää suosikkeihinDACIA DUSTER, LOGAN, LOGAN EXPRESS, LOGAN MCV, LOGAN Pick-up, SANDERO NISSAN ALMERA II, ALMERA Hatchback II, KUBISTAR Skåp, MICRA III, NOTE, QASHQAI / QASHQAI +2 I, TIIDA Halvkombi, TIIDA Sedan RENAULT FLUENCE, GRAND SCÉNIC III, SCÉNIC III
- Jännite (v): 12
- Käyttö: Sähkö-pneumaattinen
- AlennuksessaPaineenmuuntaja, turboahdinAlennettu [object Object]86,01 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 879785Lisää suosikkeihinBMW 1 [E81, E87], 1-Serie Cabriolet [E88], 1-Serie Coupé [E82], 3 [E90], 3 Coupé [E92], 3 Touring [E91], 5 [E60], 5 Gran Turismo [F07], 5 Touring [E61], 6 [E63], 6 Cabriolet [E64], 7 [F01, F02, F03, F04], X3 [E83], X5 [E70], X6 [E71, E72] DODGE CARAVAN
- Jännite (v): 12
- Käyttö: Sähkö-pneumaattinen
- AlennuksessaLisää suosikkeihinALFA ROMEO 147, 156, 156 Sportwagon, 159, 159 Sportwagon, 166, BRERA, GT, MITO, SPIDER FIAT 500, 500 C, BRAVO II, CROMA, DOBLO Cargo, DOBLO Minibus, minivan, DOBLO Skåp/stor limousine, DUCATO Buss, DUCATO Flak/chassi, DUCATO Skåp, GRANDE PUNTO, IDEA, LINEA, MAREA, MAREA Weekend, MULTIPLA, PANDA, PANDA Skåp/halvkombi, PUNTO, PUNTO EVO, STILO, STILO Multi Wagon, STRADA Pick-up LANCIA DELTA III, LYBRA, LYBRA SW, MUSA, THESIS, YPSILON
- Pituus (mm): 90
- Jännite (v): 12
- Yleinen tieto: Paineensäätimellä
- Käyttö: Sähkö-pneumaattinen
Paineensäätimellä - AlennuksessaRengastiiviste, ahtoilmaletkuAlennettu [object Object]11,71 €Säästä 10%Loppu varastostaTuotenro: 911865Lisää suosikkeihinAUDI A1, A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback, A4 B6, A4 B6 Avant, A4 B7, A4 B7 Avant, A4 B7 Cabriolet, A6 C5, A6 C5 Avant, A6 C6, A6 C6 Avant, Q3, Q7, TT, TT Roadster SEAT ALHAMBRA, ALTEA, ALTEA XL, CORDOBA, IBIZA III, IBIZA IV, IBIZA SC IV, LEON, TOLEDO II, TOLEDO III SKODA FABIA I, FABIA II, FABIA Combi I, FABIA Combi II, FABIA Sedan I, OCTAVIA I, OCTAVIA II, OCTAVIA Combi I, OCTAVIA Combi II, ROOMSTER, ROOMSTER Praktik, SUPERB I, SUPERB II, SUPERB Kombi II, YETI VW BEETLE, BEETLE Cabriolet, BORA I, BORA Variant, CADDY Minibus, minivan III, CADDY Skåp/stor limousine III, CC B7, EOS, GOLF IV, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF Variant IV, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, JETTA III, JETTA IV, LUPO I, NEW BEETLE, NEW BEETLE Cabriolet, PASSAT ALLTRACK B7, PASSAT B5, PASSAT B5 Variant, PASSAT B5.5, PASSAT B5.5 Variant, PASSAT B6, PASSAT B6 Variant, PASSAT B7, PASSAT B7 Variant, PASSAT CC B6, PHAETON, POLO, POLO V, SCIROCCO III, SHARAN, TIGUAN, TOUAREG, TOURAN, TRANSPORTER T5 Buss, TRANSPORTER T5 Flak/chassi, TRANSPORTER T5 Skåp