ABS-anturi / ABS-tunnistin
ABS-anturi ja ABS-kehä – tarkkaa jarrutuksen hallintaa
Auton ABS-anturi ja ABS-kehä muodostavat yhdessä keskeisen osan ajoneuvon lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä (ABS). Ne varmistavat, että jarrut toimivat tehokkaasti myös haastavissa olosuhteissa. Näiden komponenttien ansiosta jarrutusvoima jakautuu tasaisesti ja ajoneuvon ohjattavuus säilyy äkillisissä pysähdyksissä. Tämä on erityisen tärkeää, kun ajetaan liukkailla pinnoilla tai vaaratilanteissa.
Mikä on ABS-anturin tehtävä?
ABS-anturi mittaa jokaisen pyörän pyörimisnopeutta reaaliajassa ja välittää tiedon ajoneuvon ohjausyksikölle. Kun jarrupoljinta painetaan, järjestelmä seuraa pyörien nopeuksia ja tunnistaa, jos jokin pyöristä alkaa lukkiutua. Tällaisessa tilanteessa ohjausyksikkö säätelee jarrupainetta estääkseen lukkiutumisen. Tämä mahdollistaa auton hallinnan säilymisen ja lyhentää pysähtymismatkaa.
ABS-kehä, tunnetaan myös nimellä hammaskehä tai anturikehä, toimii anturin parina. Se on pyörän napaan tai jarrulevyyn kiinnitetty mekaaninen komponentti, jossa on useita hampaita tai lovia. ABS-anturi lukee näiden hampaiden tai lovien liikkeitä ja laskee niiden avulla pyörimisnopeuden. Yhdessä nämä kaksi komponenttia takaavat tarkkuuden jarrutustilanteissa.
Miten ABS-kehä vaikuttaa toimintaan?
Tämä osa on suunniteltu tarkasti yhteistyöhön anturin kanssa. Kehän hampaat tai lovet luovat magneettikentän muutoksia, jotka ABS-anturi tunnistaa. Pienikin vika ABS-kehässä, kuten hampaan katkeaminen tai vaurio, voi johtaa vääristyneisiin nopeuslukemiin. Tämä voi aiheuttaa ABS-järjestelmän häiriöitä, kuten varoitusvalon syttymisen tai jarrutuksen epätasaisuuden.
ABS-anturin ja -kehän hyödyt
- Turvallisuus - Lukkiutumaton jarrujärjestelmä estää vaaratilanteet, joissa pyörät menettäisivät pidon.
- Ajoneuvon hallinta - Pyörien jatkuva pyöriminen jarrutuksen aikana säilyttää ohjattavuuden.
- Kustannustehokkuus - Hyväkuntoinen ABS-anturi ja -kehä pidentävät jarrujärjestelmän muiden osien käyttöikää.
- Monipuolisuus - Järjestelmä toimii luotettavasti kaikissa ajo-olosuhteissa, olipa kyseessä kuiva tie tai liukas jä ä.
Milloin ABS-anturi tai -kehä on vaihdettava?
ABS-järjestelmän toimintahäiriöt voivat johtua kuluneesta tai vaurioituneesta anturista tai kehästä. Tyypillisiä oireita ovat alla mainitut asiat.
- ABS-varoitusvalo - Kojetaulussa syttyvä valo viittaa vikaan järjestelmässä.
- Jarrujen epätasainen toiminta - Ajoneuvon jarrut saattavat tuntua epätasaisilta tai tehottomilta.
- Melut jarrutettaessa - ABS-kehän vauriot voivat aiheuttaa epätavallisia ääniä.
- Häiriöt anturin lukemissa - Katkennut kehä tai viallinen anturi voi lähettää virheellistä tietoa.
Laadukkaat varaosat ABS-järjestelmään
ABS-anturin ja -kehän kunto vaikuttaa suoraan ajoturvallisuuteen. Hyvät komponentit varmistavat järjestelmän pitkän käyttöiän ja tehokkaan toiminnan. Valikoimastamme löydät tarkasti suunniteltuja ABS-antureita ja -kehiä, jotka on valmistettu kestävistä materiaaleista ja jotka vastaavat ajoneuvovalmistajien vaatimuksia.
Säännöllinen huolto pidentää käyttöikää
ABS-järjestelmän säännöllinen tarkastus ja huolto auttavat tunnistamaan mahdolliset viat ajoissa. Kuluneet osat, kuten anturit ja kehät, tulee vaihtaa viipymättä. Näin varmistetaan, että jarrujärjestelmä toimii luotettavasti ja turvallisesti kaikissa tilanteissa.
ABS-anturi ja ABS-kehä ovat kriittisiä osia ajoneuvon turvallisuuden kannalta. Niiden saumaton yhteistyö takaa tehokkaan jarrutuksen ja ajoneuvon hallinnan säilymisen. Varmista niiden kunto säännöllisesti ja valitse hyvät varaosat – näin autosi pysyy turvallisena ja toimintavarmana pitkään. Meiltä löydät huippulaadukkaiden ABS-anturien ja ABS-tunnistimien lisäksi muitakin autotarvikkeita edullisesti. Valitse tarvitsemasi autotarvikkeet nettisivuiltamme.
`- Lisää suosikkeihinAUDI A8 D2, A8 D3 SEAT ALHAMBRA, AROSA, CORDOBA, CORDOBA Vario, IBIZA II, INCA, TOLEDO I VW CADDY Minibus, minivan II, CADDY Skåp/stor limousine II, GOLF II, GOLF III, GOLF Variant III, JETTA II, PASSAT B3/B4, PASSAT B3/B4 Variant, POLO III, POLO CLASSIC III, SHARAN, TRANSPORTER Buss IV, TRANSPORTER Buss V, TRANSPORTER Flak/chassi IV, TRANSPORTER Flak/chassi V, TRANSPORTER Skåp IV, TRANSPORTER Skåp V, VENTO
- Ulostulohalkaisija (mm): 5
- Käyttö-/ohjainlaite seisontajarru, Taka-akseli, oikeaHinta67,64 €Toimitus 2-5 arkisinTuotenro: 1933052Lisää suosikkeihinVOLVO S60 III, S90 II, V60 II, V90 Cross Country II, V90 Kombi II, XC60 II, XC90 II
- Lisää suosikkeihinABARTH RITMO ALFA ROMEO AR 8 Flak/chassi, AR 8 Skåp FIAT 124, 124 Coupé, 124 Familiare, 124 Spider, 125, 127, 127 Panorama, 128, 128 Coupé, 128 Familiare, 132, 147, 147 Panorama, 241 Skåp, FIORINO, FIORINO Pick up, RITMO IVECO DAILY Buss II, DAILY Flak/chassi I, DAILY Flak/chassi II, DAILY Skåp I, DAILY Skåp II LADA 1200-1500 Kombi, 1200-1600, NIVA Terrängbil täckt LANCIA A 112 SEAT 124, 127, 128, 132, FURA, PANDA, RITMO VW POLO II
- Jarrujärjestelmä: Bendix
- Lisää suosikkeihinMERCEDES-BENZ C-KLASS [W204], C-KLASS T-Model [S204], CLS [C219], E-KLASS [W211], E-KLASS Flak/chassi [VF211], E-KLASS T-Model [S211], GLK-KLASS [X204], GL-KLASS [X164], M-KLASS [W164], R-KLASS [W251, V251], S-KLASS [W220, W221], S-KLASS Coupé [C215, C216], SL [R230]
- Tila: Original ersatzteil greenparts
Original ersatzteil greenparts - Lisää suosikkeihinDAEWOO KORANDO, KORANDO Cabrio, MUSSO MERCEDES-BENZ 124 Sedan [W124], 124 T-Model [S124], 190 [W201], C-KLASS [W202], C-KLASS T-Model [S202], E-KLASS [W124, W210], E-KLASS T-Model [S124, S210], G-KLASS [W461, W463], G-KLASS Cabrio [W463], S-KLASS [W140], SPRINTER 2-t Buss [B901, B902], SPRINTER 2-t Flak/chassi [B901, B902], SPRINTER 2-t Skåp [B901, B902], SPRINTER 3-t Buss [B903], SPRINTER 3-t Flak/chassi [B903], SPRINTER 3-t Skåp [B903], T1 Buss [602, B601], T1 Flak/chassi [601, B602], T1 Skåp [601, 611, B602], VITO Buss [W638], VITO Skåp [W638], V-KLASS [638/2] SSANGYONG KORANDO, KORANDO Cabrio, MUSSO
- Lisää suosikkeihinFORD C-MAX, FIESTA V, FIESTA VI, FIESTA Van V, FOCUS II, FOCUS Cabriolet II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier II, FUSION, GALAXY II, KUGA I, MAVERICK, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, S-MAX, TOURNEO CONNECT, TRANSIT Buss, TRANSIT CONNECT, TRANSIT Flak/chassi, TRANSIT Skåp, TRANSIT TOURNEO Buss JAGUAR X-TYPE I, X-TYPE Kombi I MAZDA 2 VOLVO S80 II, V70 III, XC70 II
- Jännite (v): 12
- Käyttö: Sähköinen
- Lisää suosikkeihinVW CRAFTER 30-35 Buss, CRAFTER 30-50 Flak/chassi, CRAFTER 30-50 Skåp, LT 28-35 Buss I, LT 28-35 Buss II, LT 28-35 Flak/chassi I, LT 28-35 Skåp I, LT 28-46 Flak/chassi II, LT 28-46 Skåp II, LT 40-55 Flak/chassi I, LT 40-55 Skåp I, TRANSPORTER Buss IV, TRANSPORTER Flak/chassi IV, TRANSPORTER Skåp IV