- Jarrujärjestelmä: Bendix
- Käyttö: Pneumaattinen
Jarrutehostin
Jarrutehostin – olennainen osa jarrujärjestelmää
Jarrutehostin on tärkeä komponentti, joka tekee ajoneuvon jarruttamisesta helpompaa ja turvallisempaa. Se parantaa jarrutustehoa vähentämällä kuljettajan jarrupolkimelle tarvittavaa voimaa. Tämä järjestelmä löytyy niin henkilöautoista kuin hyötyajoneuvoistakin ja sen toimivuus on ratkaiseva ajoneuvon turvallisuuden kannalta.
Jarrutehostimen toiminta – kuinka se toimii?
Alipainejärjestelmän avulla jarrutehostin parantaa kuljettajan jarrupolkimelle kohdistamaa voimaa. Tämä tärkeä komponentti sijaitsee tyypillisesti konepellin alla, moottoritilan takaosassa. Sen sisällä olevat venttiilit ja kalvot toimivat yhdessä muodostaen mekanismin, joka välittää voiman tehokkaasti jarrupääsylinteriin. Dieselajoneuvoissa alipaine saadaan erillisen pumpun avulla, joka varmistaa järjestelmän toimivuuden myös näissä ajoneuvoissa.
Kun jarrupoljinta painetaan, tehostimen sisällä oleva venttiili päästää ilmaa kalvon toiselle puolelle, jolloin syntyy alipaine. Tämä alipaine tehostaa polkimelle kohdistettua voimaa ja aktivoi jarrupääsylinterin. Lopputuloksena jarrutus on tehokkaampaa ja jarrutusmatka lyhenee.
Yleisimmät viat ja niiden oireet
Jarrutehostin voi kulua ja vioittua ajan myötä. Tässä ovat yleisimmät viat ja niiden oireet, jotka kannattaa huomioida.
- Raskas jarrupoljin - Jos jarrupoljin tuntuu raskaalta, jarrutehostin ei todennäköisesti toimi oikein. Tämä voi johtua takaiskuventtiilin vioittumisesta.
- Pidentynyt jarrutusmatka - Kun jarrutusmatka kasvaa, syynä voi olla jarrutehostimen vuoto tai ilmaa jarruletkuissa.
- Epätavalliset äänet - Viheltävä ääni tehostimesta viittaa usein vuotoon tai kalvon rikkoutumiseen.
- Moottorin tehon lasku - Vuotava jarrutehostin voi vaikuttaa moottorin alipainejärjestelmään, mikä näkyy tehon heikkenemisenä.
- Vuodot - Jarrunestevuodot polkimelle tai moottoritilaan ovat merkki pääsylinterin vioittumisesta.
Jarrutehostimen tarkastus ja vaihtaminen
Jarrutehostimen kunnon voi tarkistaa muutamalla yksinkertaisella testillä. Sammuta moottori ja pumppaa jarrupoljinta useita kertoja. Käynnistä moottori pitäen poljin painettuna – jos poljin painuu hieman sisäänpäin, tehostin toimii. Jos poljin pysyy jäykkänä, järjestelmässä saattaa olla vika.
Tämän osan vaihtaminen on monivaiheinen prosessi, joka vaatii tarkkuutta. Ennen työn aloittamista lue ajoneuvosi ohjekirja ja irrota akun kaapelit. Poista kaikki osat, jotka estävät pääsyn jarrutehostimeen, kuten jarrupääsylinteri ja alipaineletku. Asenna uusi tehostin samalle paikalle ja varmista, että kaikki osat ovat tiiviisti kiinni. Lopuksi testaa tehostimen toiminta.
Miksi jarrutehostimen kunto on tärkeä?
Toimiva jarrutehostin varmistaa lyhyemmän jarrutusmatkan ja tehokkaamman jarrutuksen, mikä parantaa merkittävästi ajoturvallisuutta. Säännöllinen huolto ja mahdollisten vikojen nopea korjaus ovat avainasemassa. Oikein hoidettu jarrutehostin pidentää myös muiden jarrujärjestelmän osien käyttöikää.
Pidä ajoneuvosi jarrujärjestelmä kunnossa ja tarkista jarrutehostimen toimivuus säännöllisesti. Näin varmistat turvallisen ja sujuvan ajokokemuksen kaikissa olosuhteissa.
`- Lisää suosikkeihinFORD C-MAX, ESCORT V, ESCORT VI, ESCORT Cabriolet VI, ESCORT Express V, ESCORT Sedan V, ESCORT Sedan VI, ESCORT Skåp / kombi VI, ESCORT Turnier V, ESCORT Turnier VI, FIESTA III, FIESTA IV, FIESTA Skåp/halvkombi, FIESTA Skåp/stor limousine, FOCUS I, FOCUS II, FOCUS C-MAX, FOCUS Sedan I, FOCUS Sedan II, FOCUS Turnier I, FOCUS Turnier II, GALAXY II, MONDEO I, MONDEO II, MONDEO IV, MONDEO Sedan I, MONDEO Sedan II, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier I, MONDEO Turnier II, MONDEO Turnier IV, SIERRA II, SIERRA Halvkombi II, SIERRA Turnier II, S-MAX, TOURNEO CONNECT, TRANSIT CONNECT
- Käyttö: Mekaaninen
- Lisää suosikkeihinFORD C-MAX II, C-MAX Van II, FOCUS III, FOCUS Sedan III, FOCUS Skåp/halvkombi III, FOCUS Turnier III, GALAXY II, GRAND C-MAX, GRAND C-MAX Van, MONDEO IV, MONDEO Sedan IV, MONDEO Turnier IV, MONDEO Van IV, S-MAX VOLVO S60 II, S80 II, V60 I, V70 III
- Lisäosat: Ilman tiivisteitä
- Käyttö: Mekaaninen
- Lisää suosikkeihinAUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Limousine, A3 Sportback BMW 3 [E90], 3 Cabriolet [E93], 3 Coupé [E92] CHEVROLET AVEO Halvkombi, AVEO Sedan OPEL ADAM, ASTRA J, ASTRA J GTC, ASTRA J Sedan, ASTRA J Sports Tourer, CASCADA, CORSA E, CORSA E Skåp/halvkombi, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA TOURER C RENAULT ARKANA I, ESPACE V, LAGUNA III, LAGUNA Coupé, LAGUNA Grandtour III, MEGANE Halvkombi IV, TWINGO III SKODA OCTAVIA III, OCTAVIA Combi III SMART FORFOUR Halvkombi, FORTWO Cabriolet, FORTWO Coupé SUBARU TRIBECA VAUXHALL ASTRA Mk VI, MOKKA / MOKKA X, ZAFIRA Mk III VOLVO C30, S40 I, S40 II, S60 I, S80 I, S80 II, V40 Kombi, V50, V70 I, V70 II, V70 III, XC70 Cross Country I, XC90 I VW GOLF VII, GOLF SPORTSVAN VII, GOLF Variant VII
- Käyttö: Sähköinen
- Lisää suosikkeihinAudi A1, A1 sportback, A3, A3 cabriolet, A3 sportback, A4 b8, A4 b8 avant, A5, A5 cabriolet, A5 sportback, A6 allroad c7, A6 c7, A6 c7 avant, A7 sportback, A8 d4, Q3, Q5, Q7 Bentley Bentayga, Continental cabriolet, Continental coupé Skoda Fabia II, Fabia combi II, Octavia II, Octavia combi II, Rapid, Yeti Vw Beetle, Beetle cabriolet, Caddy minibus, minivan III, Caddy skåp/stor limousine III, Cc b7, Crafter buss, Crafter flak/chassi, Crafter skåp, Eos, Golf V, Golf VI, Golf cabriolet VI, Golf plus V, Golf variant VI, Jetta III, Jetta IV, Passat alltrack b7, Passat b6, Passat b6 variant, Passat b7, Passat b7 variant, Polo V, Scirocco III, Tiguan, Touareg, Up!
- Lisää suosikkeihinAUDI A3, A3 Cabriolet, A3 Sportback SEAT ALTEA, ALTEA XL, LEON, TOLEDO III SKODA OCTAVIA II, OCTAVIA Combi II, YETI VW EOS, GOLF V, GOLF VI, GOLF Cabriolet VI, GOLF PLUS V, GOLF PLUS Van, GOLF Van VI, GOLF VAN Variant VI, GOLF Variant V, GOLF Variant VI, SCIROCCO III, SCIROCCO Van
- Jarrujärjestelmä: ATE
- Käyttö: Pneumaattinen